Indul a református köznevelés-fejlesztési stratégia kidolgozása

2017. Ápr 18., szerző: Adminisztrátor

Milyen is az Isten szerinti kiválóság? – erre a kérdésre is választ ad írásában Ábrám Tibor. A tiszáninneni főgondnok, iskolaigazgató a református köznevelési intézményrendszer fejlesztését célzó stratégiaalkotási folyamatról ad tájékoztatást írásában, közös gondolkodásra hívva az intézményeket és a fenntartó gyülekezeteket.

A rendszerváltással Magyarországon ismét lehetőség nyílt egyházi fenntartású köznevelési intézmények alapítására és működtetésére. Az 1948-as államosítás előtt arányait tekintve és számbelileg is jelentős református intézményrendszer újraszervezése, fejlesztése és bővítése folyamatos volt az elmúlt huszonhat-huszonhét évben. A református köznevelés a 2016–2017. tanévben 170 intézmény keretei között 160 településen, 375 feladatellátási helyen 281 köznevelési feladatot lát el. Az intézményrendszerben 73 óvoda, 102 általános iskola, 34 gimnázium, 15 szakgimnázium, 6 szakközépiskola, 22 alapfokú művészeti iskola, 3 fejlesztő nevelést-oktatást végző gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai intézmény, 23 diákotthon, valamint egy pedagógiai szakszolgálat, egy utazó gyógypedagógusi hálózatot működtető és egy pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény működik. A többcélú intézmények száma 72. A 170 intézményt fenntartó 111 egyházi jogi személy közül 102 egyházközség. A határon túli intézményekkel együtt pedig a Kárpát-medencében közel 400 helyen van református nevelés.

A maga helyén és lehetőségei között minden fenntartó és intézmény az Isten szerinti hűséges szolgálatra és az Isten szerinti kiválóságra törekszik. De milyen is az Isten szerinti kiválóság? Az emberek a kiválóság szó hallatán először az emberi mérce szerinti kiválóságra gondolnak, és vélhetően emberi mérce szerinti tulajdonságokat sorolnak fel annak ismertetőjegyeiként. Azokat, amelyeket a világ használ a kiválóságra. Az emberi kritériumrendszerhez, az ember tervéhez viszonyított intézmény jellemzője lehet a kiválóság – szerintük. Az első nagy különbség a világ szerinti és az Isten szerinti kiválóság között, hogy az utóbbi nem komparatív és kompetitív fogalom. Ez a kiválóság egyénre és intézményre szabott attribútum, jellemző lehet. A kiválóságra törekvésben nem a másikhoz hasonlítom ma­gam, hanem Isten rám vonatkozó tervéhez. Nem az emberi mércéhez mérem az intézményemet, hanem az Isten mércéjéhez. Ez a református iskolákra vonatkozóan azt jelenti, hogy Isten tervét és akaratát keressük az iskolánkra nézve, megértjük ezt a tervet, és elkötelezettek vagyunk a megcselekvésében. Ezt jelenti az Isten szerinti kiválóságra törekvés. Nem verseny tehát, hanem egyéni odaszánás, azaz minden iskolánknak egyéni attribútuma, jellemzője lehet a kiválóság.

A Zsinat elnöksége ötfős csoportot bízott meg azzal, hogy a 2017–2018-as években lezajló stratégiaalkotási folyamat tevékenységeit és annak ütemezését előkészítse. Az előkészítő csoport a kitűzött március 31-i határidőre elkészítette a stratégiai tervezés általános információit tartalmazó projektalapító dokumentumot, a megvalósíthatósági tanulmányt, valamint a részletes ütemtervet, amelyet a Zsinat Elnökségi Tanácsa már­cius 29-i ülésén jóváhagyott, így a stratégiai tervezés e dokumen­tumok alapján folytatódik.

A stratégiai tervezést koordináló csoport a stratégiaalkotás folyamatában már a helyzetfelmérést megelőzően a lehető legszélesebb körben kér véleményt és javaslatot a református köznevelés szereplőitől. A munkafolyamat szakaszainak végéhez közeledve pedig, amikor egy-egy dokumentum elkészül majd, széleskörű szakmai vitára bocsátja azt. Csak így biztosítható, hogy a teljes intézményrendszerre kiterjedő olyan fejlesztési terv készüljön, amely segíti a fenntartókat a hatékony intézményműködtetésben, az intézményeknek és vezetőiknek, pedagógusaiknak pedig olyan szakmai és szervezeti támogatást nyújt, amely már rövid távon is érezhető hatással lesz az intézményrendszer egészére.

És hogy miért kell a református intézményfenntartóknak és intézményeknek az Isten szerinti kiválóságra törekedniük? Azért, mert Isten, aki az intézményes keresztyén nevelés feladatán keresztül megbízott bennünket és elhívott az ő szolgálatára, és aki Jézus Krisztust adta értünk, hogy nekünk életünk és örök életünk lehessen, ezt érdemli. A kiválóságot érdemli. És tegyük hozzá, hogy a kiválóságnál kevesebbel nem is éri be, és csak a szerinte való kiválóságban tud gyönyörködni.

Kérjük ezért, hogy gyülekezeteink, intézményeink ennek a stratégiaalkotó folyamatnak ne csak érdeklődő szemlélői legyenek, hanem maguk is cselekvő és építő módon járuljanak hozzá a Magyarországi Református Egyház iskolarendszeré­nek fejlesztéséhez.

Ábrám Tibor

Forrás: reformatus.hu

A cikk megjelent a Reformátusok Lapja 2017. évi húsvéti számában.

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.
rss

Napi lelki táplálék

A férj teljesítse kötelességét felesége iránt, hasonlóan a feleség is a férje iránt. 1Kor 7,3/a

1Kor 7,1–16

Pál nem volt ellensége a házasságnak, sem a házasságon belüli szexualitásnak. Az ő értékrendjében első helyen az Istennel való mély kapcsolat állt, amit második helyen a Jézusért végzett engedelmes szolgálat követett. 

tovább

(41) „Ki szerez eledelt a hollónak, amikor fiókái Istenhez kiáltanak…” (Jób 38,39–39,30)

Isten kérdései tovább záporoznak, és EZEKBEN A KÉRDÉSEKBEN SZÓLAL MEG ISTEN VILÁGOS VÁLASZA Jób és mindnyájunk számára. – 1. Nem tételekben, hanem kérdésekben válaszol az Úr

tovább

LUKÁCS 11,1–4 - Atyám!

Mi jut eszünkbe akkor, amikor az Atya szót olvassuk? Bizonyára mindannyiunknál más emlékek jönnek elő. Amikor édesapámra gondolok, tudom, hogy nagyon szeretett engem, de sajnos képtelen volt arra, hogy ezt ki is mutassa. 

tovább

2017. július 26. SZERDA

Hogy el ne bizakodjam, tövis adatott a testembe… (2Kor 12:7)

 

tovább

Barabás Éva: Lelkiismeret

Különös bíró.

Nevetést szüntet.

Szavára szíved

torkodban lüktet.

Szól, ha valami

szokatlan történt,

vagy ha átvágtál

íratlan törvényt.

tovább