A Gönci Református Egyházközség Honlapja

Kirándulás Erdélyben

2015-08-05 12:54:30 / Csomós Józsefné

Gyülekezeti kirándulás Erdélybe

A Gönci Református Egyházközség lelkipásztor asszonyának szervezésében kiváló alkalom adódott arra, hogy a gyülekezeti közösséget a vasárnapi istentiszteleteken és a hétközi alkalmakon túl is megéljük, és a testvéri kapcsolatokat ápoljuk egy erdélyi utazás keretein belül.

A csapat busszal indult el, és jó hangulatban telt az utazás, dacára a reggeli csőtörésnek, otthonhagyott személyinek és az útközben kapott defektnek. A történelmi Erdély határán, a Királyhágón keltünk át, majd csodálattal néztük az utunk során minket körülvevő hatalmas hegyeket. Ez az érzés még inkább erősödött bennünk, amikor Parajd egyik meseszép völgyében ezer méteres hegyek ölelésében megérkeztünk szállásunkra, az Urbán Andor Református Konferencia és Üdülőközpontba.

Szállásadóink, Fülöp Mátyás és Papp Mónika nagy szeretettel, széles mosollyal és finom vacsorával fogadtak minket. Hat éjszakát töltöttünk el ezen a felejthetetlen helyen, amit a szálláshely mellett folyó patak zúgása, az óriási dézsákban való éjszakai fürdőzés, a szaunázás és a helyi főzésű csíki sör még emlékezetesebbé tett. A nemrég felújított épület úgy fest, akár egy ékszerdoboz, amit a Kisküküllő határol. Szálláshelyünk Erdély olyan központi helyén található, ahonnan szinte minden látványosság megtekintése egy napos buszkirándulásba belefér.

Így nyílt lehetőségünk a teljesség igénye nélkül meglátogatni a parajdi sóbányát, Marosvásárhely városát és a szovátai üdülőbázist. Természetesen utunk során érintettük a Medve-tó vidékét és Székelyudvarhelyet is. Feleségemmel együtt hatalmas élmény volt ismét megtekinteni a székelyderzsi erődtemplomot, ahol évekkel ezelőtt családunkkal együtt jártunk. A település a világörökség részét képezi, a mai napig erődtemplomának padlásán tárolja a falu népe a szalonnát. A hagyományok ápolása nem csak Székelyderzsen fontos, hanem sok más helyen is, mint például Énlakán, ahol még az odaköltözők sem építenek újabb házakat, hanem a meglévő régi, autentikus házakat újítják fel.

Az út során láttuk a Békás-szorost, a Gyilkos-tavat, Korondon és Farkaslakán kézműves termékeket, házi készítésű sajtot és mézet vásárolhattunk. Kőrisfalura egy hosszú földút vezetett, melynek végén egy szalmakalapmúzeum fogadott bennünket. Az egész falu a szalmakalapok és egyéb szalmatermékek készítésével foglalkozik, melyek szerte a világon hírét viszik a településnek. Így az idén Japánban megrendezésre kerülő Cserkész Világdzsemborin a magyar küldöttség is az itt készített szalmakalapban képviseli nemzetünket.

Az úton számos templomot látogattunk meg, melyeknek kitűnő akusztikáját egy-egy kórusmű erejéig a gönci vegyeskar is kipróbálhatta, énekszóval betöltve a templomteret.

Az utolsó esténket és búcsúvacsoránkat egy közös sütés-főzéssel zártuk, ahol Tiszka Zoltán, gyülekezetünk presbitere és szakavatott szakácsa is bemutathatta főzőtudományát egy finom gombapaprikással. Így „jó szájízzel”, vidáman, tele élményekkel fölpakolva zártuk kirándulásunkat.

Azt az erőt és reménységet, amit az útra csomagoltunk, többszörösen kaptuk vissza vendéglátóinktól, amiért mindannyian nagyon hálásak vagyunk. Jó szívvel ajánljuk minden református gyülekezetnek és családnak, hogy szintén fedezzék fel ezeket a csodálatos helyeket.